Glad Pesach!

2013-03-26 15:59:00 Allmänt
» Kommentarer(0) «


Igår firade vi passover, eller pesach som de också kallas. Detta är en judisk högtid som firas till minne av uttåget ur Egypten. Min värdfamilj hade bjudit över två andra familjer till seder. Det bjöd på en stor buffé (där de olika maträtterna hade olika symboliska betydelser), vin, olika sorters desserter och många skratt. Innan maten serverades sjöng vi, läste olika historier om de judiska folkets befrielse från slaveriet i Egypten och barnen ställde frågor om högtiden som pappan besvarade. Det var hur trevligt som helst, och verkligen jätte intressant. Happy passover everyone! 
 
Helgen har varit bra. I fredags mötte jag upp några vänner på en pub där vi käkade gott och bara satt och pratade i timmar. Lördagsförmiddagen spenderades på trafikskolan där jag pluggade lite teori - inte alls kul, men vår lärare verkar jätte rolig vilket gör det mer motiverande att gå dit. På eftermiddagen åkte jag och värdfamiljen till en karneval som skolan hade anordnat. Blev verkligen positivt överraskad. Det var jätte mycket folk, gratis sockervadd och popcorn till barnen, hoppborgar och lekland, olika lotterier, skattjakt, tävlingar, pyssel, clowner, spåtanter, ansiktsmålning, och en fotohörna. Kvällen spenderades med Kirsten, en dansk au pair. Vi käkade middag och hängde på starbucks. 
Planen inför söndagen var att åka på en mini roadtrip här i Connecticut, men då det blev lite strul fick det istället bli en tur till Westport - och det var inte så illa det heller. Westport är en underbart vacker liten stad vid havet. Vi käka lunch på Shake Shack, strosa runt i stan', åkte ner till stranden, käka middag på ett asiatiskt ställe och sedan var de dags för hemfärden, och med mig hem hade jag ett par Palladium boost. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback