Resmånad

2014-02-14 15:58:00 Allmänt
» Kommentarer(0) «


Hemma i Sverige igen efter 13 helt underbara månader i USA. Jag är så himla lycklig och stolt över vad jag har åstadkommit under mitt år som au pair. Jag har haft en helt fantastisk tid, det kunde inte ha blivit bättre. Time of my Life!
 

Tänkte passa på att berätta om min sista månad i USA - den så kallade resmånaden. När man åker som au pair får man ett J1-visum på 12 månader, detta är tiden då du bor hos din värdfamilj och arbetar som au pair. När ditt J1-visum har gått får du lov att stanna ytterligare 30 dagar i landet innan du måste resa hem. Under dessa 30-dagar har du möjlighet att resa runt i USA och uppleva det du inte hunnit med under året.

  • 14-16 januari: Anländer till soliga San Francisco där jag möter upp min tyska vän Kristina och hennes väninna Helena. Första dagen spanar vi in Lombard Street, Golden Gate bron och Fisherman's wharf. Andra dagen spenderar vi på Alcatraz. Vi åker också och kollar på the Painted ladies vid Alamo Square park. Tredje, och sista, dagen i San Francisco träffar jag upp min Connecticut vän Jonna, som numera bor i San Francisco, för en frukost på ett diner. På eftermiddagen hämtar vi upp vår Campervan som vi hyrt. Vi åker förbi Golden Gate bron en sista gång innan vi lämnar San Francisco och åker ner till San Jose där vi stannar för att sova för natten. Det är svårt att inte bli förälskad i San Francisco. Det är en helt underbar stad som fick mig att falla pladask.










  • 17-20 januari: Vi åker Highway 1 ner mot Los Angeles, en helt fantastisk kustväg som jag rekommenderar alla att någon gång uppleva. Bor hos vår nyfunna vän Daniel i Hermosa Beach utanför Los Angeles. Första dagen åker vi med Dan och hans vänner till en national park där vi hikar i någon timma sedan åker jag och tjejerna till Hollywood där vi går längs Walk of fame, vi åker också upp till Hollywood skylten för att ta några självklara turistbilder. Sista dagen passar jag på att träffa min gudson Denzel och hans familj som bor i LA.


















 



 

 

 

 





  • 20-23 januari: Åker vidare till Las Vegas - the city of sin. På vägen dit stannar vi på ett outlet där jag bl.a köper ett par Nike air max och två par Levi's, en dag åker på en dagsutflykt till Grand Canyon och på kvällen går vi ut och festar till Above & Beyond. Jag besöker mer än gärna Las Vegas igen. Det är en helt galen värld man befinner sig i när man besöker the city that never sleeps.












  • 24-26 januari: Det blev San Diego för hela slanten. Provar bl.a på att surfa för första gången i mitt liv, besökte San Diego zoo, Bonfire vid stranden, Grammy-fest, Acro-Yoga i Balboa Park, provar massa god mat och vi bor hos vår nya vän Eric. Trivdes riktigt bra i San Diego. Det är en underbar stad där inte stress exsisterar. I San Diego säga jag hej då till min fina Kristina som flög tillbaka till Tyskland.





  • 27-31 januari: Texas med Asher! Vi besöker hans hemstad Fort Worth där vi besöker den årliga Stock Show och vi går på rodeo. Han visade mig runt i sin hemstad, jag träffade hans mamma och vi köpte en Cowboy hatt till mig. Vi bilar till Austin där vi träffar hans lillasyster Avery och hans vän Hammer. Dricker drinkar, upplever cowboy kulturen och har picknick på ett berg strax utanför Austin. Sista dagen i Texas spenderar vi i San Antonio. Promenerar längs den vackra River walk'en och besöker The Alamo.
 







 
 
  • 1-2 februari: Besökte jazziga New Orleans i Louisiana. Vilken underbart vackert och otroligt häftig stad. Vi träffade Asher's kusin och hennes man, promenerade i dom franska kvarteren, gick pubrunda på Bourbon Street m.m. I New Orleans passade vi också på att äta massa goda delikatesser. Vi provade bland annat alligator, kanin, sniglar, groda, sköldpadda, musslor och Beignet. På kvällen den 2 februari åker vi ner mot Orlando i Florida.







  • 3  februari: Besökte Disney World och the Magic Kingdom i Florida med en av dem finaste människorna jag känner. Svårt att beskriva denna dagen, bara helt magiskt! Helt klart en av de bästa dagarna i mitt liv, so far!







  • 4-10 februari: Den 4 februari lämnar vi Orlando och åkte vidare till Tampa där vi åt en fantastisk middag på Bern's Steakhouse och firade en lite tidig Alla Hjärtans Dag. De sista dagarna innan jag åkte hem spenderarde vi i Miami tillsammans.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback